Close

maart 19, 2018

In 4 stappen naar beter zorgen voor jezelf

 

Dag lieve moeder, zeg eens eerlijk, voor wie zorg jij beter? Voor jezelf, of voor je kinderen? Daar gaan we het in deze vlog over hebben. Over beter zorgen voor je kind dan voor jezelf. En ik leg je uit “In 4 stappen naar beter zorgen voor jezelf.”
Vanaf het moment dat mijn oudste zoon geboren werd was al mijn aandacht, al mijn energie op hem gericht. In het begin is er nog veel hulp. Kraamzorg, mijn vriend en omgeving. Maar na een paar weken of maanden ging het ‘gewone’ leven weer verder. Ik ging weer wat werken. En hoewel iedereen zei: zorg goed voor jezelf. Drong dat niet echt tot mij door. Ik denk ook altijd dat je eerst tegen de lamp moet lopen, voordat zo’n boodschap echt binnen komt.
Want doordat de veerkracht nogal ver te zoeken was door het opstapelen van slaap gebrek, piekeren over of ik het wel goed deed, ontzettend mijn best doen om aan alle behoeftes van mijn zoon te voldoen, was mijn energie ver te zoeken.
Maar hoe komt het nu dat zoveel moeders en ik ook zo’n moeite hebben met goed voor onszelf zorgen. Want iedereen snapt, verstandelijk, dat het essentieel is om goed voor jezelf te zorgen, omdat je gewoon weg anders niet voor je kindje of wie dan ook kan zorgen.
En toch lukt het heel vaak niet. Of veel te laat.

Ik zal je uitleggen wat hier bij mij achter zit.

Beter voor een ander zorgen dan voor mezelf is eigenlijk een oud overlevingsmeganisme wat me nu vaak in de weg zit.
Overlevingsmeganismes ontwikkelen we als baby en kind om letterlijk te kunnen overleven. Hoe kleiner we zijn, hoe gevoeliger we zijn voor de energie van de mensen die voor ons zorgen, vaak onze ouders.
Als je als baby en kind onbewust hebt aangevoeld welk gedrag er voor zorgt dat je ouders zich goed voelen, dan ga je je gedrag daarop aanpassen.
Bijvoorbeeld: als je vader of moeder gespannen of boos werd als jij huilde of als je boos was, dan voel je dat als baby en kind feilloos aan.
Wat er dan gebeurt is dat je dat gedrag stopt of aanpast, door het in te houden of op een ander manier te uiten. Want dan zijn je ouders meer ontspannen, blij met je en kan jij ook weer ontspannen.
De loyaliteit naar onze ouders is waanzinnig groot. Want we kunnen niet overleven zonder ouders als we baby of kind zijn. Dus we doen alles op geliefd te zijn bij hen.
Maar wat heeft dit mechanisme nu te maken met de manier waarop je voor jezelf zorgt?
Onbewust is dat mechanisme altijd aanwezig. Ik probeer het mensen naar de zin te maken. Ik voel me onrustig, gespannen als iemand niet tevreden over mij is. Mijn overtuiging is: als mijn kind, vriend, vrienden of wie dan ook, blij is, dan ben ik het ook. De wereld op z’n kop.
En dat komt omdat dit overlevingsmechanisme zijn werk nog steeds doet.

Alleen met als groot verschil: ik ben nu een volwassen vrouw.  Ik kan nu overleven zonder de erkenning van mijn ouders. Ik kan mezelf nu gerust stellen.

En toen ik eenmaal door had dat dit mechanisme actief was, dat ik vast zat in dit patroon, kon ik er iets mee doen.
Wat ik nu doe als ik merk dat ik weer beter voor mijn kind zorg dan voor mezelf doorloop ik de volgende 4 stappen:
  • Stap 1: ik sta stil en stel mezelf de vraag: zorg ik inderdaad niet goed voor mezelf nu?
  • Stap 2: ik ben me bewust van een oud patroon waarin ik zit. Het is goed om me dat te realiseren zodat er ruimte komt voor een andere keus.
  • Stap 3: ik stel mezelf gerust. Ik stel mijn klein zelf gerust. Dat het oké is om mijn eigen behoefte te vervullen. En dat ik nog steeds oké ben als andere even niet blij zijn met mij.
  • Stap 4: ik doe wat op dat moment goed voor mij is.
Vaak is het tegen mezelf zeggen dat het oké is om voor mezelf te zorgen al genoeg. Dat zorgt al voor ontspanning in mijn lijf.
Je zegt eigenlijk: ja ik doe er toe. Ja ik zorg voor mezelf.
Het mooie is, als je dit blijft oefenen zien en merken je kinderen dit ook. Ze zien en voelen dat je oefent met voor jezelf zorgen. Ze zien je vallen en weer opstaan.  Dat het soms niet lukt, maar dat we het dan weer opnieuw proberen.
Ga ermee oefenen. Door je bewust te zijn van de oorsprong van het gebrek aan zelfzorg. En vanuit daaruit jezelf erkenning geven en doen wat goed voor je is: In 4 stappen naar beter zorgen voor jezelf
Heb een fijne dag.